close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מד"א- סיפורים אישיים מאירועי גל השריפות

מערכת שורשכה חשוון, תשעז26/11/2016

כוחות מד"א שהיו בשטח מעידים על ההתמודדות הקשה של השריפות באזור מאוכלס ועל ההבדלים מהטיפול באסון הכרמל

תגיות:
צוותי מד"א בחיפה
צילום: תיעוד מבצעי מד"א- איתי מזור

בשלושת הימים האחרונים כוחות גדולים ומתוגברים של מגן דוד אדום הוזנקו למוקדי שריפות בארץ, בהם טיפלו בלמעלה מ-100 נפגעים משאיפות עשן.

לרבים מהם סיפורים אישיים מרתקים על המאבק והטיפול,ף שהטעברו על ידי דוברות מד"א-

קובי בן חיים, חובש בכיר במד"א, שהגיע אתמול (ה') לאזור האסון בין הראשונים וטיפל בשריפת הכרמל בעבר: "הוזנקתי מיד עם תחילת השריפה, לאזור תחנת חל"ץ. כל הרחובות באזור היו אפופי עשן, והיה ניתן להרגיש את הלחץ האדיר של התושבים. התחלנו מיד לטפל בנפגעי עשן ולפנות את מי שנפגע לבתי החולים. כמי שהיה בתפקיד גם בשריפה הגדולה בכרמל - האווירה ישר מחזירה אותי לשריפה ההיא. אתה רואה את האנשים מתפנים ומבין שזה לא רק קירות שעולים באש, אלו זיכרונות של חיים שלמים. גם עכשיו אנחנו כאן, עם האצבע על הדופק ובכוננות גבוהה".

אבירן ומור אשכנזי, זוג פאראמדיקים נשוי המתגוררים בזיכרון יעקב, ובימים האחרונים מסייעים בטיפול בנפגעי השריפות.אבירן אשכנזי: "יצאתי מהבית וממש ניסיתי לעזור לשכנים לכבות את השריפה, וכמובן שלסייע מבחינת מתן טיפול רפואי למי שנזקק. אני זוכר שחייגתי לאשתי ואמרתי לה שאני בספק אם יישאר לנו בית, זה רגע ממש נוראי. את הילדים העברנו לסבא וסבתא ומאז שנינו בעבודה כמעט רצופה, כשמזיכרון עברנו לסייע גם בחיפה. יש הרבה נפגעי עשן, חלק בגלל שאנשים לא מודעים לסכנה - הם לחוצים, דואגים, חלקם מנסים ממש להציל משהו עם הידיים וחלקם גם סקרנים. צריך לגלות רגישות והבנה, וכל הזמן הזה חושבים גם על הבית שלך שהשארת מאחור.".

מוחמד נעארני, חובש בכיר במד"א שטיפל גם באסון הכרמל:"כשהחלה השריפה בחיפה הייתי בחופשה בבית וקיבלתי הודעה בביפר שיש שריפות והתחילו בפינוי החולים מבתי החולים בגלל חשש לחייהם. מיד החלטתי שאני יוצא לשטח. שהגעתי לאזור השריפה ברוממה היה שם כוח יס"מ שהתחיל לפנות את אחד הבניינים שראינו שיוצא ממנו עשן, בבניין היו שני אנשים שהצלחנו לחלץ ולתת להם מענה רפואי. השריפה אתמול הייתה האירוע הכי קשה שחווית, הרבה יותר מאסון הכרמל. אסון הכרמל היה קשה לטיפול אבל יש לזכור שזה היה יער ופה מדובר באזור מאוכלס, היינו צריכים לפנות עיר שלמה – דבר שלא התמודדנו איתו באסון הכרמל. כל פעולה היה צריך לשקול, במיוחד בשעות הראשונות, כי מדובר בשריפה בתוך אזור מגורים של עשרות אלפי אנשים שחייהם ובריאותם היו בעדיפות ראשונה".

חנן זוהר, אחראי מתנדבים מרחב כרמל ואחראי חניון האמבולנסים של מד"א שהוקם אמש ברוממה:"הגענו לאזור שהיה כולו מלא להבות ותושבים, ומיד התחלנו בהתארגנות להקמת חניון מסודר של מד"א למתן מענה רפואי. התחלנו לפעול בשתי פנים - טיפול פצועים ופינוי של האזרחים שאינם נפצעו למקומות מאובטחים בכדי למנוע נזק בחיי אדם. לחניון ברוממה הגיע צוות גדול של מד"א בכוח מתוגבר – מאות מתנדבים ופראמדקים, 10 ניידת טיפול נמרץ ועוד כ-30 אמבולנסים. המתנדבים החלו בפינוי נפגעי שאיפות עשן לבתי החולים באזור ובמקביל התחלנו בפינוי בתי אבות וקשישים. בפינוי של הקשישים היה 'מבצע' מסובך בפני עצמו – ברחוב האורן חיכו לנו 40 קשישים ברחוב שהיינו צריכים לפנות במהירות יתרה שכן בית האבות שלהם התחיל להישרף. הייתי במשמרת 24 שעות ובערב אני חוזר לסייע לכוחות הביטחון במקום".

ארז גלר, פאראמדיק מפקח מרחב כרמל של מד"א:"אני בעצמי גר ברמת אלמוג, מרחק של מטרים מהשריפה. הייתי בבית עם הילד הקטן והגיע דיווח במירס, יצאתי למרפסת וממש ראיתי את הבלגן מתחיל. הקפצתי את האמא שתשמור על הילד, בהמשך גיליתי שגם אחי שהוא לוחם אש הוקפץ, מה שבוודאי לא הוסיף לשקט. רצתי לכיוון השריפה. בדרך נעצרתי ברחוב שכולו היה אפוף עשן ולצד אמבולנס נוסף ועוד 3-4 שוטרים וידאנו שכולם מתפנים מהרחוב. היה בלתי אפשרי לצאת ברכבים, הכל היה פקוק כי אנשים היו בעבודה וחזרו, והיו מצבים שעשרה מטרים ממך יש אש. אתה רואה את העיר שלך עולה בלהבות, נשרפת, זה דבר לא קל - וכל דקה מקפיצים אותך לעוד מוקד, עוד רחוב, פה בניין ושם מוסד גריאטרי שלם שפינינו. אנשים מבולבלים וחוששים, ואתה פשוט צריך לחסום את המסביב ולהמשיך לעבוד".

מנכ"ל מד"א, אלי בין:"שיתוף הפעולה הטוב בין מד"א, צה"ל, משטרת ישראל, כיבוי-אש, משרד הבריאות, הרשויות המקומיות ושאר הגורמים מוכיח את עצמו ביעילות ובמתן השירות הקריטי הנדרש לאזרחים במצבים מאין אלו. מגן דוד אדום פועל ביתר שאת במוקדי השריפה השונים. כוחות רבים ומתוגברים של מד"א שעוזבים הכל ומתגייסים במסירות לסייע בהצלת חיים פזורים בזירות שעולות באש, מעניקים טיפול רפואי מהיר ומקצועי לנפגעים משאיפות העשן ומפנים אותם לבתי החולים באזור. הניסיון הרב שיש לכוחות מגן דוד אדום באירועים מגוונים לצד התמדה בהכשרות ותרגילים מאפשרים לצוותים להגיע למקום האירוע במהירות, להעניק טיפול רפואי מקצועי ולפנות את הנפגעים לבתי החולים. בנוסף הוכנה תכנית תגבור ארצית לגל נוסף במקרה ונדרש לכך".

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה